L’origine du monde

2011

Tekst fra artist book. Distribuert i anledning performance i kapellet i Oslo Domkirke i 2011.

«Ingen vet hva et legeme kan.»

Spinoza

————————————–

 

«L’origine du monde» er et oljemaleri av den franske kunstneren Gustave Courbet, en av de viktigste malerne innefor realismen. Det er malt i 1866, og viser et utsnitt av en kvinnekropp. Hun ligger på ryggen på et hvitt laken, som er brettet slik at det dekker det ene brystet, armene, halsen og hodet hennes. Vi ser kroppen litt ovenfra, som om vi sto mellom de sprikende bena. Blikket ledes inn mot det mørkhårede kjønnet, som er plassert etter det gylne snitt og danner sentrum i komposisjonen.

 

Maleriet er et bestillingsverk for en tyrkisk-egyptisk diplomat som samlet på erotisk kunst. Som resultat av samlerens økonomiske problemer, ble maleriet solgt på auksjon i 1868. I 1889 ble det funnet igjen hos en antikvitetshandler i Paris, skjult bak en treplate dekorert med et bilde av en kirke i snølandskap. Siden skiftet det eier igjen og ble fraktet i Budapest, der sovjetiske styrker beslagla det mot slutten av andre verdenskrig sammen med resten av samlingen det inngikk i. Da den ungarske baronen som eide det skulle emigrere til Frankrike, fikk han lov til å ta med seg ett bilde fra sin egen samling. Maleriet kom dermed tilbake til Paris, der det i 1955 ble solgt for 1,5 millioner franc til Jacques Lacan.

 

Nå befinner maleriet seg i samlingen til Musée d’Orsay. Trepanelet som skjulte det er gått tapt.

 

————————————–

 

I 1969 viste Philadelphia Museum of Art for første gang Marcel Duchamps verk «Étant donnés» for publikum. Verket er et tablå, og består av flere lag. Det er satt sammen av fotografi, maleri, skulptur og funne objekter. Gjennom to hull i en tung, gammel tredør kikker man inn på et landskap som minner om renessansens kuperte bakgrunnslandskap med forskjellig vegetasjon og noen vannfall. I forgrunnen ligger en skulptur av en naken kvinne i et kratt. Hun ligger på ryggen med vidt åpne ben. Hoftepartiet og det åpne, hårløse kjønnet er vendt mot oss helt foran i landskapet. Håret hennes faller over det bortvendte ansiktet. Vi ser venstre skulder og venstre bryst, den andre skulderen er utenfor bildet. Hun holder armen hevet. I hånden har hun en tent lampe. Den detaljerte og realistisk fremstilte kroppen kontrasteres av det forenklede kjønnet i forgrunnen.

 

Duchamp døde i 1968, og etter hans eget ønske ble «Ètant données» først vist etter hans død. Man hadde trodd at han hadde trukket seg tilbake fra kunsten de siste tjue årene, og at han i stedet hadde konsentrert seg om å spille sjakk. Ett av de mest kjente fotografiene av Duchamp  fra denne perioden viser ham i mørk dress mens han spiller mot en ukjent naken kvinne foran det berømte verket «Le Grand Verre» fra 1923, som hadde vært antatt å være hans siste store verk. Det omfattende arbeidet med «Étant données» hadde foregått i hemmelighet i et skjult rom i leiligheten hans i Greenwich Village i perioden fra 1946 til 1966.

 

 

Med verket fulgte en detaljert beskrivelse av materialer, montering og vedlikehold. Det er del av den faste samlingen til Philadelphia Museum of Art, slik Duchamp selv ønsket.

 

————————————–

 

Vi er alle født.